Frågor och Svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får från nuvarande och framtida medlemmar.
Ja, båda byttes 2006-2008. Även tak, fönster, och balkongdörrar byttes vid detta tillfälle, samt fasadputsning.
Vatten, värme, digital TV och bostadsrättstillägg ingår. Ett obligatoriskt tillägg tillkommer om 140 kr/månad för fiberoptiskt bredband (1000/1000).
72 lägenheter, varav en liten andel är hyresrätter. I fastigheterna finns även två hyreslokaler.
Föreningen har inga parkeringsplatser att hyra ut. Parkering Malmö (www.pmalmo.se) och Malmö Stad tillhandahåller boendeparkering på Fågelbacken, kontakta dem för parkeringbevis. I övrigt finns det flera privata parkeringsmöjligheter i närheten, både utomhus och i garage. Kanslihuset sköter garaget mot innergården och kan kontaktas av den boende vid intresse.
Ja, för att riva en innervägg krävs ett intyg från en behörig konstruktör där denne intygar, genom underskrift, att väggen ej är bärande. Intyget ska även inkludera en tydlig ritning (originalritning) där väggen i fråga samt ingreppets omfattning är tydligt markerat. Konstruktören ska även intyga att ingreppet ej påverkar huset konstruktion i övrigt. Kopia på intyg behöver inlämnas till styrelsen. Behöver konstruktören ritningar får medlemmar själv hämta ut dessa hos Malmö Stadsbyggnadskontor. Skulle det visa sig att väggen är av bärande konstruktion tillkommer regleringar.
Inte i nuläget. Föreningen har ett avtal med en fastighetsförvaltare som inkluderar städning av trappor. Med jämna mellanrum anordnas frivilliga fixardagar då vi gemensamt fixar sånt som behöver fixas för att öka trivseln inom föreningen. Det är ett ypperligt tillfälle att lära känna sina grannar lite bättre. Vi hoppas dock att alla medlemmar finner tid att närvara vid den årliga föreningsstämman där många viktiga beslut tas angående föreningens framtid.
Kontakta vår tekniska förvaltare Nabo för att byta ut namnskylten på dörren och vid entrédörren. Kontakta dem direkt enligt fliken "Felanmälan" på Nabos hemsida (https://nabo.se/) så ordnas detta under nästa rond.
För att få ditt namn och telefonnummer kopplat till porttelefonerna kontaktar du styrelsen på brfrosenborg@gmail.com. Uppge namn, tresiffrigt lägenhetsnummer och telefonnummer. Därefter kontaktar styrelsen informationen som behövs till aktören som uppdaterar porttelefonerna.
Är du medlem eller hyresgäst har du tillgång till Nabos portal som du hittar via Nabo.se. Vid frågor om hur porttelefonerna fungerar, vänligen logga in på portalen så hittar du information om hur porttelefonerna och passagesystemet fungerar.
Nabo sköter föreningens ekonomiska förvaltning och varje medlem kan själv logga in via Nabos portal för att hitta information om betalningsavier m.m. Länk till Nabos hemsida: https://nabo.se/
Av säkerhetsskäl är det förbjudet att placera grovsopor i källargångarna då de hindrar framkomligheten och utgör en brandrisk. Utöver detta kostar det föreningen, och därmed alla medlemmar, tusentals kronor varje gång vi måste köpa in tjänster för undanröjning av grovsopor.
Det är därför varje boendes ansvar att slänga grovsopor på soptippen, alternativt förvara dem i eget förråd tills möjlighet för bortforsling finns. Det betyder att inga bokhyllor, dörrar, julgranar, grillar, leksaker, cyklar, byggmaterial, kartonger m.m. får placeras i källarens gemensamma utrymmen.
Föreningen har ett gruppanslutningsavtal med Telenor, bredband 1000/1000. Avgiften tillkommer till den månatliga bostadsrättsavgiften. Kontakta Telenor 020-222 222 om ni vill uppgradera eller har frågor om vad som ingår i avtalet. Kontakta även Telenor kundservice om du flyttar, för att flytta med eller säga upp dina eventuella uppgraderingar av tjänster.
Föreningens nyckelsystem är låst för att obehöriga ej ska kunna trycka nycklar. Detta innebär att nycklar endast kan beställas av personer som registrerats hos vår låsadministratör (vanligtvis en styrelseledamot). Lättast är att mejla till styrelsens mejl: brfrosenborg@gmail.com med följande information från din nyckel: systemnummer (längst upp), nyckelstämpel (längst ned till vänster) samt löpnummer (längst ned till höger). Uppge samtidigt hur många nycklar samt av vilken anledning du är i behov av ny nyckel.
Du blir meddelad när nyckeln är klar och hämtas då av medlem själv hos Malmö Låscentral.
Enligt föreningens stadgar 48§ får bostadsrättsinnehavare hyra ut sin lägenhet i andra hand endast om styrelsen lämnat sitt skriftliga samtycke. Bostadsrättsinnehavaren ska skriftligen ansöka om samtycke hos styrelsen.
Ansökan görs genom Naboportalen. Logga in med dina personuppgifter och klicka på “Din lägenhet/lokal” i listan till vänster. Du ska nu se en knapp med texten “Ansökan om andrahandsuthyrning”. Din ansökan behandlas därefter av styrelsen vid nästa styrelsemöte. Tänk på att vara ute i god tid vid ansökningstillfället, minst 1 månad i förväg, för att ge styrelsen tillräckligt med tid att fatta beslut. Tänk på att det krävs giltiga skäl. Föreningen tar ut en avgift vid andrahandsuthyrning som läggs på den månatliga avin.
Enligt föreningens stadgar 44§ kräver sådan renovering styrelsens godkännande. Det krävs ett intyg från en behörig fackman där denne intygar, genom underskrift, att ingreppet inte innebär någon skada för övrig konstruktion. Intyget ska även inkludera en ritning (originalritningar) där ingreppets omfattning är tydligt markerat med en arbetsbeskrivning över hur arbetet ska genomföras. (Behöver fackman ritningar får medlemmar själv hämta ut dessa hos Malmö Stadsbyggnadskontor). Tänk på att det ska framgå av intyget vilken lägenhet det avser (tresiffrigt lghnr) och innehålla firmans kontaktuppgifter/byggstämpel el liknande samt datum, underskrift och namnförtydligande av den fackman som skriver intyget, men även från dig som bostadsrättsinnehavare. Kopia på intyg behöver inlämnas till styrelsen.
Om el, vatten, avlopp eller gas behöver stängas av i samband med renoveringen måste alla berörda grannar bli förvarnade minst två veckor innan. Ange vilken dag och tid som ingreppet är planerat.
Enligt bostadsrättslagen finns det tre typer av åtgärder som kräver styrelsens tillstånd:
• Ingrepp i bärande konstruktioner.
• Flytta ledningar för vatten, avlopp, el och gas.
• Annan väsentlig förändring.
Som medlem är det viktigt att man kommer ihåg dels att man endast äger nyttjanderätten till lägenheten (juridiskt äger föreningen fastigheten), dels att man är en av flera som investerat pengar i lägenheterna. Det är därför viktigt att visa respekt och ta hänsyn till sina grannar. Se till att informera i god tid inför en stor renovering.
Ja, föreningen har köpt loss tomten från Malmö Stad 2020.
Medlemmar och hyresgäster får gärna gå med i föreningens Facebookgrupp som heter "Brf Rosenborg". Styrelsen ska inte kontaktas genom Facebookgruppen utan via mejladressen brfrosenborg@gmail.com.